söndag 27 februari 2011

Langt och roligt ökt

Jag beställde lite böcker på nätet häromdagen och i fredags hade dom kommit med posten. En av böckerna var Sverker Sörlins "Kroppens geni" som handlar om hur en stor del av världens bästa skidåkare kommer från Trönedelag i Norge. Ni kanske har sett författaren i Vinterstudion och hos Skavlan.
Boken är klart rekommendabel, jag har praktiskt taget sträck läst sedan i fredags kväll. Helt otippat blev jag nästan tårögd av beskrivelserna av författarens och det norska dam landslagets tränings pass i fjällen. Idrotts poesi på hög nivå.
En av de norska tränings filosofierna är långa och lugna pass, "lange och rolige ökt" som dom själva säger. Det var det jag försökte att ägna mig åt idag och det var roligt både i den norska och den svenska betydelsen. Eftersom jag inte åkte upp till stugan och tränade idag försökte jag åstadkomma något liknande själv. I princip sprang jag milen hemifrån med en extra tur ner om Bårred vilket resulterade i nästan 14 kilometer och lugna 1:27. Tiden säger att jag i alla fall lyckades med det ena målet, det "roliga"....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar