söndag 29 augusti 2010

Drömterräng och "Jag mötte Lassie"

Den som reser har alltid något att berätta brukar man ju säga och så även jag, även om ddet är lite "jag mötte Lasssie" varning. Då jag skulle lämna in mitt bagage idag på Landvetter hamnade jag bakom en tjej som checkade in stavar och väskor som det stod Sweden och Craft på. Därför tittade jag lite extra nyfiket och det visade sig att det var Magdalena Pajala! Hon hade anatagligen varit nere och åkt Alliansloppet på rullskidor och var nu på väg hem. Jag brukar inte vara särskilt påflugen men eftersom fröken Pajala har gjort ett väldigt possitivt intryck på mig både med sin skidåkning och sin utstrålning kunde jag inte hålla mig utan jag grattulerade henne till de fina insatserna under föregående säsong och sa att det varit riktigt kul att se hennes framfart i spåren.
Jag vet inte hur vanligt det är att våra landslagsstjärnor får uppmärksamhet då dom är ute men hon såg faktiskt riktigt uppriktigt glad ut för berömmet vilket hon är väl värd.


Efter att ha kommit upp till Kiruna kastade jag mig iväg ut för att ta en orienteringstur. Jag hade hittat IFK Kirunas lång KM på nätet och gjort en ful utskrift. Jag hade bara sparat bilden av kartan och printat ut, skalan var väl sådär, kanske någonstans mellan 10 och 15000 del. Inte så noga det var mest för att hitta runt en runda men kvaliten på utskriften gjorde det svårt att se alla detaljer, det flöt ihop lite.
Men sicken skog! Det är ju inga barrträd alls, bara fjällbjörk av varierande storlek, ju högre upp på höjderna, ju lägre. Backen kan vara lite stenig men är i huvudsak gräs eller mossbeklädd och lättsprungen.



Jag sprang i huvudsak den bana som är inritad, bara uppe i öglan modifierade och sprang 6-7-9-10. Upp mot 7:an blev jag nästan tårögd när skogen öppnade upp sig och det blev en fantastisk utsikt över Kiruna och Loussavaara. Episkt!
Fick nog ihop lite över 7 km och det tog 56 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar