onsdag 31 augusti 2011

Något nytt!

Tidigt i våras beställde jag några kartor från Göteborgskartor som ligger ganska nära jobbet. Det är SM-kartorna från 2002 som Göteborg-Majorna arrangerade. Jag har varit lite tveksam till terrängen, kartorna är nästan 10 år gamla och på den tiden hinner det hända en hel del. Det ser fint ut men det har man ju ingen större glädje av om det är kalhygge alltihop.
Men idag fick jag tummen ur. Ritade in en 5,5 kilometers bana och stack iväg direkt efter jobbet. Efter flera dagar med överfallsväder var det riktigt fint idag, solsken och 15 grader varmt, varmare än jag hade planerat så kjag hade lite för mycket kläder på mig, jag hade räknat med regn.
Där jag parkerade bilen var det precis som jag befarat, storskogen var ett minne blott och ersatts med sly och bråte. Men man skall intye alltid lita på det första intrycket, för redan före första kontrollen var skogen orörd och kartan riktigt bra. Grönområdet runt kontrollen såg precis ut som kartan visade och de gula stråken mot tvåan var fortfarande där. Imponerande.
Sedan var det bara små detaljer som inte stämde, något hygge som vuxit upp och något som blivit lite större, men annars var det fantastiskt fint! Otroligt att skogen är praktiskt taget orörd sedan 2002, inte ens stormarna har förstört något. Det är absolut inte sista gången jag stannar till här.
Jag tog det lugnt idag också, koncentrerade mig på orienteringen och njöt av det fina höstvädret. Otroligt vad tyst det kan vara i skogen, långt till trafikerade vägar, inte ens fåglarna spelar längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar