söndag 17 juli 2011

Nere på backen igen

Fredagens tillfälliga vila från formsvackan gick snabbt över och jag togs snabbt ner på backen igen under etapp 2. Jag blev trött och jag missade, ingen bra kombination.
Jag startade bland de sista, 12.51 fick jag ge mig iväg och det hade hunnit att bli ganska varmt ute i solen. Började säkert med ett runt om vägval på stig men fick inte kontrollen som jag ville ändå, strulade lite vid kontrolltagningen. Mot tvåan drev jag sedan iväg alldeles för mycket åt höger, höll inte tillräckligt i kompassen. Körde fast totalt i det gröna på sluttningen innan jag kunde bryta mig loss och läsa in mig vid stenmuren runt det ljusgröna. Fick sedan en ganska lättlöpt bit uppe på höjden men kontrolltagningen blev för svår utan någon bra sista säkra och det gick några minuter. Mötte Ingvar Åkesson när jag gick in i ringen, han startade 2 minuter efter. Mot 3:an drev jag också åt höger trots att jag tyckte att jag höll i kompassen, stannade då jag kom fram till sumpskogen och vek vänster där jag återigen mötte Ingvar, han måste också ha missat. 4:an var den första kontrollen som fungerade som tänkt då det bara var att följa stenmuren och vika ut på höjden. 5:an var jag återigen för långt höger... Kanske är det dags att köpa ny kompass?
Mot 6:an var jag rätt men såg en höjd till vänster och det blev en krok innan jag insåg mitt misstag. Mot 8:an är det ju egentligen givet att springa stig men i min förvridna tröttna hjärna bestämmer jag mig ändå att springa rakt på. Det är inget bra beslut, inte med pigga ben och absolut inte med mina trötta!
Slutet gick riktigt långsamt, jag tog mig bara i mål.
Min plan i fredags kväll var att koncentrera mig på orienteringen och låta löpningen komma i andra hand. En bra plan. Det hade varit ännu bättre om jag hållit mig till den också! Den typ av orientering det var borde passa mig, långa partier med småskuren terräng utan stora uppfångande detaljer. Det är sådant jag skall klara av, men just nu har jag inget självförtroende. Jag är helt enkelt en dålig orienterare för tillfället, dåligt flås och dålig tekniker. Som så många gånger förut går dessa två hand i hand, har man orken har man också den lilla extra tid att lägga på orienteringen som behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar