söndag 31 juli 2011

Etapp 4

Äntligen medel distans, något jag hade sett fram emot. För att vara optimalt hade den gärna fått komma lite tidigare i veckan men nu var det som det var. Lika för alla. Sega ben hade jag men de var förhoppningsvis inte ensamma om det.
Sen start, 12:45 pep klockan, så förutsättningarna fanns att göra ett riktigt bra resultat. Startade koncentrerat, kort lurig sträcka till första, ser lätt ut men höjden var knappt metern hög så den var svår att se. Tvåan och trean gick fint, tog ett säkert stig vägval till trean och var där ikapp Magnus Södervall från Gandvik med 1 minut. Jag tog täten men han dundrade förbi efter stigen mot 4:an, kom ändå upp i rygg på honom när det började gå uppför. Tog kontrollen strax efter honom. Vid 5:an var jag först och höll sedan i taktpinnen de korta sträckorna i berget. Flöt på fint och enligt Winsplit går jag upp i ledning vid 7:an.
8:an tar jag direkt även om jag tappar lite i löpningen och ligger nu 3:a. Mot 9:an ser jag dubbelstenarna och skall bara följa åsen ut men lyckas inte gå över den utan glider ner på de öppna fläckarna. Blir osäker och stillastående men magnus ropar plötsligt till att "där är ju stenen" och vi springer ner till den men ingen skärm! Inser mitt misstag och går upp och bort till vår kontrollsten. Utflykten tog ca. 1,5 minut och jag tappar till 5:e plats. F-n!
Tuggar på 10 och 11 innan orienteringen är slut och terränglöpningen börjar. Södervall är starkare än jag och springer ifrån mig hela 25 sekunder från näst sista. Skämmigt men sant!
Jag blir i mål 5:a, 2:13 efter Ulf Karlsson, Stockvik. Har 26:25 på 3,4 km. Utan miss och det hade blivit en 2:a plats... Om jag dessutom hade haft lite snabbhet i benen.... Då j-vlar!
Är trots allt nöjd. Medeldistans är fortfarande något jag behärskar bra och får jag till det så går det fort, trots att jag inte springer så fort. Magnus sa efter målgång att han hade försökt att gå förbi mig men helt enkelt inte lyckats. "Du var för snabb" var hans egna ord. Gott att höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar