söndag 11 juli 2010

Hemma igen

Fy f-n vad det är varmt!
Nu har vi gått två dagar på Kolmårdens djurpark och suttit i bilen hem idag i lite dryga 30 värmegrader. Efter tävlingarna i Tjust var det välkommet med en vilodag då vi förflyttade oss upp till Kolmården och efter en riktig heldag på djurparken, vi var först på plats kl. 10 och sist därifrån kl. 18, så är man ordentligt mör så någon träning var det inte frågan om den dagen. Men igår lördag var suget tillbaks så jag var tvungen att ge mig ut på en runda. Jag hade ju fått tre kartor från OK Hällen och valde den som låg närmast, ett lyckkast visade det sig!
Jag släppte av Karolina och barnen vid en badsjö i Stavjö och åkte ett par kilometer till på gamla E4:an. Med tanke på värmen, det var 32 grader igår eftermiddag!!, vågade jag inte att rita in någon jättebana. Då jag skulle svänga av vägen in till banan var det en stängd bom i vägen så det var bara att vackert parkera vid stora vägen och börja jogga i värmen.


Väl framme så var det den finaste terräng jag någonsin har sprungit i!!!! Vid några tillfällen så stannade jag till och bara gapade. Skogen var extremt vacker med grönt blåbärsris mellan berghällarna.


Det var dessutom extremt torrt så mossarna var som salsgolv att springa på.


Värmen var riktigt elak så det var bara att anpassa tempot men det gav ju å andra sidan möjlighet att examinera karta och terräng lite extra. Kartan var från 98 men terrängen hade inte ändrat sig ett smack förutom att de fåtaliga hyggena hade vuxit upp lite grand.
Men vad fint det var! Nästan ren vildmark hela vägen.
Visst är det märkligt? Efter att ha gått på en djurpark i två dagar så är den finaste naturupplevelsen man har när jag strax efter 2:a kontrollen kommer upp på en höjd och skrämmer iväg en fjolårskalv älg som tassar iväg nästan ljudlöst mellan de soldränkta tallarna. Mäktigt!

Jag avslutar med några kort från kolmården.

Först på plats!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar