torsdag 13 maj 2010

Bra lopp!


Nu är det torsdag kväll och första tävlingsdagen är avklarad. Jag får se när jag har möjlighet att lägga ut inlägget, det finns trådlöst nätverk här på campingen men det kostar per timme, så jag väntar nog tills imorgon… Eller inte.
Först och främst; det var riktigt fin orientering idag. Terrängen var inte superfin, det fanns gott om lite bökigare partier, men för en härdad sjuhäring så var det riktigt bra. Det skulle vara svag till måttlig kupering, men var den måttliga var får dom gärna visa för mig, det var i det närmaste helt platt, bara 2-3 kurvor höga småhöjder. Men inte mig emot, tvärtom.
Glömde tyvärr GPS klockan i husvagnen så jag kan inte visa någon rutt…..
Det var långt till start, 2,5 km, och det förklarades av att det var någon jägare som hade trilskats, så man var rejält uppvärmd när man kom fram. Regnet hängde i luften och det blåste lite kyligt, men jag kände mig taggad inför uppgiften.
Kom iväg i lagom tempo och kom in i orienteringen bra på den lite lätta första kontrollen, det var bara att gå över höjden, korsa det gamla hygget och gå in i kanten på den uppvuxna skogen. Jag antar att banläggaren hade lagt första där för att få en bättre sträcka till andra. Till andra rundade jag nedanför den första höjden, gick igenom det ljusgröna, ut på stigen, vek in höger under de långsmala höjderna och stöttade mig på det gröna fram till kontrollhöjden. Precis innan jag gick upp på höjden slog jag i smalbenet å det grövsta så att hela underbenet domnade bort, haltade upp och tog kontrollen.
Mot trean gick jag sedan mellan småhöjderna fram till den lite högre höjden där kontrollen satt, hade ont i benet över halva sträckan innan det släppte. Mot fyran låg jag initialt lite långt åt höger men rätade upp bra och kom in vid den öppna ringhöjden strax före skärmen. Inga problem.
Det rullade sedan på i bra tempo ända till 7:an innan jag fick de första känningarna av trötthet. Hade ända sedan 4:an sett en Järfälla kille som jag trodde att jag hade kommit ikapp, men det fanns inga Järfälla löpare i startlistan varken strax före eller efter så han måste ha sprungit någon annan klass, troligen H35, och vi var samtidigt vid 7:an, men fick omgående problem att följa, jag hade mest legat före dessförinnan. Gled ut på hygget innan jag tog 8:an och han var borta.
Slet sedan ordentligt resten av banan men utan att missa, kunde kanske gått lite rakare på några sträckor, men det får man nog tillskriva tröttheten.
Korsade mållinjen efter 51.55 på 6,5 kilometer orientering, praktiskt taget i skogen hela tiden. Var direkt väldigt nöjd med loppet. Hade med dagens form inte kunnat ta ut mer ur kroppen och idag direkta missar, tvärtom ett tekniskt mycket bra lopp. Har ju senaste tiden haft svårt att hålla kartkontakten men idag var det annat, kan inte direkt påminna mig någon passage där jag inte visste var jag var.
Konkurrensen idag var av yppersta klass, Per Jansson OK Djerf vann på 44,27, en bra tid om ni fråga mig, Ingvar Åkesson hade 46,52. Jag blev 14:e, 7,5 minut efter, vi var 75 startande så det är jag nöjd med.
Medeldistansen imorgon går i samma område. Mumma! Då med GPS-klocka……

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar