söndag 9 maj 2010

Bök och stök

Idag var det en tuff medeldistans.
Jag hade precis som förra lördagen bestämt mig för att ta det lugnt i avgörande moment, att inte kasta mig in i ringarna utan att veta exakt hur jag har det, men i motsats till i lördags så klarade jag inte det fullt ut idag, inte i början av loppet i alla fall.
Första intrycket av terrängen var så där, vi startade i en grön skrovel sluttning och hela första delen av banan gick i ett starkt kuperat område med mycket tätningar och vindfällen. Jag brukar gilla att det är lite grönt på kartan men idag fick jag inte riktigt igång orienteringen, det strulade och var allmänt bökigt. Kanske var det skogen som var just sån, men det kändes inget bra. Gjorde en liten krok på 3:an då jag stannade upp för tidigt och var på väg att vika ner till vänster innan jag tog mitt förnuft till fånga, det visade sig att hade jag bara gått 5 m frammåt så hade jag sett skärmen. Följde sedan upp med att ha för brått ner mot 4:an, visste precis var jag var då jag passerade branten men vek återigen vänster istället för att våga gå rakt ner. Vet inte om det kan vara att jag är för rädd att tappa höjd som gör att jag inte gärna går nerför.
Bökigt till 5:an och stod sedan några sekunder för att hitta vägval till 6:an men kunde inte se några bra alternativ till att gå rakt på. Det visade sig sedan att det var snabbare att springa runt på väg och stig, Johan Mars slog mig med över halvminuten på det vägvalet, men jag tyckte det såg för långt ut.
Sista biten tyckte jag orienteringen funkade bättre, kanske för att det var lite mer löpvänligt, gjorde inga stora bommar men ser att jag kunde gått mer rakt på mot 12:an, återigen rädd att tappa höjd.
Förvånande nog var det ingen annan som sprang fortare i H40 utan jag vann med lite dryga minuten, 35.20 på 3,5 km. Johan H förnedrade mig dock totalt och sprang runt på 29 som han vann H18 på. Hade jag gått rent kanske jag kunnat kapa 2,5 minut, men jag hade ju ändå varit 3,5 efter Johan. Får väl trösta mig med att han var med i tätklungan på 10-mila för en vecka sedan........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar