söndag 16 maj 2010

Bra avslutning...nästan.

Vet inte riktigt om jag skall vara nöjd med dagens lopp eller inte. Å ena sidan kändes löpningen helt OK idag och jag har inte gjort några större bommar. Å andra sidan var det på de lätta sträckorna som jag strulade till det och inte sprang optimalt.
Jag vill helst inte skylla på någon annan när jag inte får ihop det men idag tror jag mig ha teknisk bevisning för att kartritningen inte var på topp. Kartritaren har gjort ett fantastiskt jobb i den extremt detaljrika terrängen men det är något som inte stämmer på kartan.
Att springa med GPS klocka är inte bara avslöjande för min egen del utan även för hur avstånd stämmer och hur grejer ligger i förhållande till varandra på kartan. På sträcka 7-8 tyckte jag inte att jag fick ihop det på slutet. jag gick runt på stigen till vänster, kanske ett dåligt vägval men i alla fall, och kom upp på kontrollhöjden där jag rundade den stora sänkan. Fick sedan se en öppen mosse rakt framför mig som jag trodde var den till vänster om kontrollen, men var den till höger, vilket fick som resultat att jag rundade mossen innan jag vek tillbaks och tog kontrollen. På min rutt så har jag inte varit i närheten att runda mossen..... Alltså har hela höjdpartiet fel proportioner.
På sträcka 9-10 sprang jag ner på stigen , förbi stigförgreningen, och ut på höjdkanten ovanför hygget, som förövrigt var helt uppvuxet. På rutten har jag sprungit rakt över hygget! Dessutom var det alldeles för kort avstånd mellan den stora branten och min kontroll. Jag tyckte det var så konstigt att jag efter målgång sprang tillbaks för att titta igen i lugn och ro, och intrycket bestod.
innan jag justerade rutten till sista och målet, slutade strecket någon stans ute på gärdet bakom husen på andra sidan vägen. Snett eller?
Nog med gnäll! Nej inte riktigt förresten. Idag var utskriften riktigt fin men de andra dagarna har den varit under all kritik! inte ens då jag sitter här hemma kan jag se hur höjdkurvorna går i de mest småskurna områdena som ligger ute på hyggena. Kass!
Hur gick det idag då? Jotack, riktigt hyffsat måste jag säga. Förutom missen till 8:an som jag redan har redogjort för, så var det ett riktigt bra lopp. Sällan har jag sprungit en svårare bana, det var riktigt lurigt. Dels kan man ju se på kartan att det är detaljrikt, men skogen, i partiet 1-4 var dessutom tätvuxen tallskog så sikten var begränsad. Carl-Henry hade nog ritat betydligt mer ljusgrönt än vad som nu var fallet.
Jag försökte verkligen hålla ner tempot så att jag inte skulle bomma och det var helt rätt. Blev 6:a, ser jag nu när jag kommit hem av 42 startande.
Enda som inte känns bra är att VEM FAAN ÄR PER JANSSON, OK DJERF????????
Han har nu vunnit alla de tre tävlingar som jag har sprungit i helgen i riktigt tufft motstånd och jag har aldrig hört namnet! Idag vann han dessutom med 4.18 före 2:an! Gubben är ju grym!

Jag väljer att räkna bort honom och säga att jag blev 5:a bara 1.58 efter.
Så, nu känns det bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar