söndag 11 april 2010

Då var vi igång


Då var det gjort, första tävlingen avklarad. En sak kan jag slå fast direkt, bättre debuter har jag gjort. Å andra sidan känner jag mig betydligt starkare i år än förra året, det verkar som om vinterns träning ändå har gett något resultat.
Men åter till dagens övning.
Frölunda arrangerade norr om Billdal i tuff och krävande terräng, typiskt göteborgsk skog med mycket ljung och tunglöpta mossar som suger musten ur en. vackert var det också, de öppna höjderna på slutet hade en fantastisk utsikt ut mot skärgården, enl. uppgift skulle det gå att se ända ut till Vinga vilket jag inte betvivlar.
Loppet började helt OK, tyvärr glömde jag att starta klockan vid starten, den kom igång först vid 1:an, men det var bara upp för höjden och bort på sluttningen. Sedan rullade det på i vad jag tyckte lagom tempo, jag var väl medveten om att det skulle behövas sparas på krafter till slutet.
Vid 3:an var jag ikapp Anders Asp som startade 2 min före, han hade missat 2:an med någon minut fick jag veta efteråt. Vi såg sedan varann till och ifrån de följande kontrollerna men han gled ifrån mot 6:an. I samband med detta började jag också tröttna så smått och kartkontakten blev också lidande vilket märktes med önskvärd tydlighet på väg mot 7:an. Löste fel på en av hållpunkterna ner mot mossen halvvägs på sträckan vilket fick som följd att jag hamnade snett och var några hack för långt åt höger när jag trodde att jag låg på strecket. Först då jag kom till de 2 stora sjöarna läste jag in mig men då hade tyvärr krafterna runnit av mig så resten av banan gick i riktigt tungt lustempo. Asp sprang ifrån mig lika mycket som jag hade sprungit ikapp och slog mig med någon minut i mål.
Jag stoppade klockan på 63 minuter på 6,7 kilometer, inget bra. Klas dahlberg lyckades bemästra terrängen betydligt bättre, vilket han ju visat tidigare i karriären också, och vann på 45..... Imponerande!
Men, men, nu är vi igång iallafall!

Nu skall vi åka och leta husvagn igen, håller tummarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar