lördag 2 april 2011

Analys

Då var jag tillbaks för en liten sammanfattning av natten och även en recension av lampan jag fick låna.
Hjortnatta brukar vara ett bra arrangemang men har de senaste åren gått lite för ofta i terrängen kring Hjortgården vilket har dragit ner betyget lite. Detta hade dom åtgärdat i år, tävlingen gick istället i Hol där terrängen bitvis är inget mindre än fantastisk. De långsträckta höjderna i södra änden av kartan har sagolik skog som är som gjord för nattorientering. Lättlöpt och bra sikt men ändå svår orientering.
Jag kom igång lite knackigt, första fick jag men det strulade redan lite andra där jag inte kom fram som jag ville. Till trean var jag lite tveksam hur jag skulle springa men bestämde mig till slut för något mellanting, det kändes alldeles för långt att springa vägen runt. jag tror snitslingen i slutet av hygget var lite feldragen, om man sprang rakt ner från hörnet hamnade man för långt åt vänster. 1 minuts miss.
Till 4:an fick jag hjärnsläpp, var så inställd på att det skulle vara svårt och i skogen hela tiden att jag inte ens såg vägen. Men det var fint i skogen den vägen jag sprang, tyvärr är det inga bonussekunder på fina vägval, bara snabba.
Till 6:an var jag slarvig när jag gick in i det gröna och hamnade för långt åt vänster. Velade lite innan jag vek upp. 2 minuter miss.
7:an och 8:an gick fint men ut från 8:an hade jag lite för brått och höll inte riktningen utan låg för långt åt vänster, kom ut i en mosse och trodde att det var den stora vid sjöarna och att jag glidit över stigen, vek höger och där var mycket riktigt stigen och började springa vänster. detta var givetvis fel, jag var norr om sjöarna och inte väster om. Insåg detta efter ett tag men då för sent och fullföljde ett mycket sämre och längre vägval. 2 minuters miss.
Till 11:an slarvade jag lite igen och hade inte full koll när jag kom ut på flacken. 1 minuts miss.
Kom i mål på 57 minuter efter totalt 6 bommade minuter. Hade jag istället haft 52 så hade Hilding bara varit 6 före och jag hade varit riktigt nöjd. Om om inte hade vart........ Men kul hade jag i alla fall, fin orientering i fin skog. Sammanfattningsvis verkar det som om jag inte riktigt har anpassat orienteringen till mitt nya lite högre tempo i skogen.

Lampan då? Helt fucking unbelivable! Det var ju nästan fusk att springa med sådan power på huvudet. Brett och långt ljus full i klass med vanligt billjus. jag är rädd att det kommer att kännas futtigt med min vanliga lampa efter detta.

1 kommentar:

  1. Instämmer med Martin, fantastisk terräng och trevliga banor. Kartovan eller som i fredags kartovän var nog mitt signum. Tack Martin, Rune och Bosse för en helkul fredagskväll!

    Anders Henriksson

    SvaraRadera