söndag 27 mars 2011

Både och

Vet inte riktigt om jag är nöjd med dagens tävling eller inte. Loppet kändes inte helt 100 vid målgång men så här i efterhand har jag inte fasligt mycket att klaga på. Visserligen gjorde jag en miss på 11:e kontrollen men resten av banan rullade på ganska bra även om jag blev trött på slutet. Men inte på långa vägar så trött som jag var förra året på sådana här banor, det var rejält tufft idag med riktigt elak kupering som banläggaren hade utnytjat.
Började lite väl optimistiskt, jag fick lägga band på mig efter en stund, jag hade inte orkat länge i inledningstempot. Mot 3:an gjorde jag ett runt om vägval för att undvika höjden men fick ändå en ordentlig backe borta vid stigarna och stenmuren. Skall bli kul att kolla sträcktiderna sedan vilket som var bäst. 4:an gled jag förbi med ett 50 tal meter innan jag fick grepp på och det var nog den enda riktiga missen under första delen av banan.
Jag hade vikt bort avslutningen på banan så när jag vek fram avslutningen vid 10:an blev jag förvånad att det var så långt kvar, eftersom jag visste att vi bara hade 14 kontroller hade jag hoppats på en lite korta väg till mål i det läget. Strax efter 10:an kom jag ikapp Jim Axmalm som startade sex minuter före och fick en bra rygg under stiglöpningen, gick förbi i backen upp från sjön men låg lite för högt upp vilket ledde till att jag var för högt i sluttningen när kontrollen närmade sig. Jim fick kontrollen direkt och jag såg honom när han sprang ut mot 12:an. Jag förstod då att kontrollen låg längre åt höger. Jim var 1,5 minut före i mål så jag gissar att jag la åtminstone två minuter där borta.
Så långt alltså inte helt nöjd. Men med facit i hand så visar det sig att jag blev 3:a! Visserligen 6 minuter efter, Martin Boberg vann på 55 minuter, men bara någon minut efter Thomas Josarp på andra och före alla andra.


Mycket tuffare än dagens bana blir det inte, tuff kupering och likaledes banläggning. Att jag då lyckas bli "på pallen" måste jag vara riktigt nöjd med. Det är ju först nu i vår som jag orkar springa en hel långdistans med hedern i behåll och det verkar ju dessutom som om jag hänger med mina konkurrenter riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar