söndag 30 januari 2011

Härlig vinterdag

Perfekta förhållanden, -13 och strålande solsken. Tittade på långloppet på datorn på morgonen innan jag bytte om och stack bort till Rinken där spåren på Getberget utgår. Ingen pistning efter gårdagens snöfall men ganska OK ändå, det var ganska många som åkt i spåret så det var tillåkt men ganska sladdrigt. Jag hade vallat med vanlig grönt, V20, och hade som vanligt superfäste. Skidorna gick lättare och lättare under passet vilket kan förklaras av att då jag hoppade in i bilen igen var det bara -9 ute, men fästet var fortfarande mycket bra. Som vanligt här uppe kan man inte gå på vad som står på burken när man skall valla, det funkar med betydligt hårdare vallor än hemma mycket beroende på att det är torrare snö här uppe.
Två varv på 6 km rundan blev det, andra varvet åkte jag förbi två äldre gubbar som gjorde att jag fick lite extra energi. Försökte att ta lite bilder eller film i slutet av andra varvet men tyvärr var det för dåligt batteri i telefonen.

Körde också ut höjdprofilen. Som ni kan se är det nästan bara uppför i tre kilometer och sedan ner igen innan det börjar om.


Nu till helgen är det dags för den årliga marknaden här i Jokkmokk och förberedelserna är i full gång lite var stans i byn. I rondellerna utefter Storgatan är det snöfigurer som gäller, en tomtelik gubbe går omkring med en stor kniv och karvar fram djur ur snöblocken. I norra rondellen blir det en isbjörn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar