söndag 11 september 2011

Äntligen!

Efter en hög med mediokra tävlingar fick vi idag äntligen en tävling där allt föll på plats, karta, terräng och banläggning. Området var riktigt tufft och fint med inte bara krävande kupering utan också fin orientering. Där det var vitt var det super skog, speciellt där vi gjorde slingan var det fantastiskt kul att springa.
Kände mig inte riktigt bekväm från början, fick nästan en känsla av att vara på väg att bli sjuk på väg till start och det höll i sig en bit in på banan, det var först på slutet som jag kände att kroppen funkade som den skall. Orienteringen var OK, på första gick jag rakt upp mot skärmen men fick se en skärm som tyvärr satt vid stenen jämte till vänster. Lite onödigt. Sedan flöt det på så där självklart som det gör ibland, skärmarna satt ivägen och det enda man stör sig på är att det går sakta. Men det var kanske inte så konstigt, terrängen var tung och många klagade på att det var jobbigt.
Strax efter nian ramlade jag ner för stupen och drog till min onda axel så att jag nästan fick tårar i ögonen vilket gjorde det svårt att koncentrera sig ett tag. Näst sista kontrollen var enda stället då jag inte fick ihop det riktigt. Jag kom fint på sluttningen och såg sänkan till höger där det också satt en kontroll och jag skulle bara gå över kanten mot branterna. När jag kom över kanten satt branterna långt bort och jag fick dessutom vända uppåt en 30-40 meter innan jag kom till skärmen. Den skulle ju sitta vid branten längst ner....? Här tappade jag tredje platsen.
Loppet var bra orienteringsmässigt men jag kunde sprungit fortare, det kändes lite som träningstempo. Jag hade 36.55 på 4,0 kilometer, ingen vidare kilometertid men det säger väl lite om terrängen också. Klas Dahlberg vann på mäktiga 31.05 och var därmed hela 5 minuter före tvåan. Antingen får vi andra skämmas eller också är han helt outstanding i den här terrängen. Jag gissar att det är det sistnämnda.

Resultat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar