lördag 25 juni 2011

Ond bråd död

Kom iväg och sprang en sväng nu på kvällen. Jag och Bosse satt ett par timmar och gick igenom hur gafflingarna skulle fördelas och hur många kartor vi skulle beställa från tryckeriet, men när vi var färdiga hade Karolina och barnen inte kommit hem från kusinen ännu så jag passade på att få några kilometer under bältet. Stack iväg för att ta det långa varvet runt sjön men hade inte kommit mer än ett par hundra meter innan döden stod och lurade. Kom i en svag nerförsbacke när något plötsligt svepte till mellan benen på mig och jag förnimmade att jag trampade på något mjukt. Stannade och vände tillbaks några steg där jag fick se en koltrast med utslagna vinga som kippade ett par gånger med näbben för att sedan bli helt still. Förklaringen låg strax bredvid där stora delar av fågeln innanmäte hade lämnat kroppen.
den hade antagligen legat och tryckt i gräset, blivit skrämd när jag passerade men haft oturen att inte ta höjd tillräckligt utan flaxat upp precis där min höger fot landade.
Inte kul med tanka på att den antagligen har ungar liggande någonstans men inte mycket jag kunde göra något åt. Det gör ont i ett djurväns hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar