fredag 30 mars 2012

Träning på egen träning

Om man åker runt och deltager på andras träningar så mycket man kan så känns det bra att någon gång ibland få bjuda igen. Och det fick jag igår.
Uppgiften jag hade fått var att göra en riktningsövning och jag sprang på en karta i vintras på nätet som såg kul ut. Det var bitar av en bana som bestod av sträckor som mer eller mindre både började och slutade i intet där det gällde att hålla sig så nära strecken som möjligt. Hade man GPS så skulle man i efterhand kunna se både hur väl man lyckades och hur mycket man avvikit.
Just en sådan övning snodde jag ihop. Hur väl jag lyckades får de deltagande uttala sig om.
Som synes passade jag även på att deltaga själv och jag tyckte, om jag får säga det själv, att det var en nyttig övning. Ofta tränar man ju riktningshållning på maskade kartor men jag tycker att det blir lite väl ensidigt. Det enda man kan göra på sådana träningar är ju att gå kompass och så orienterar inte jag, jag vill kombinera karta och kompass mer.
Jag lyckades hålla mig på strecket den mesta av tiden. Det var bara vid något enstaka tillfälle jag veka av och då oftast pga att det var något hinder ivägen. Men också det är ju bra att träna på, att styra tillbaks till den ursprungliga kursen.
Banan mätte 6,5 och jag sprang 7,2 effektivt vilket tog 60 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar