fredag 23 mars 2012

Låååång backe

Efter tre dagar i bilen så är vi nu framme i norra Italien däe vi skall tillbringa helgen innan  vi drar vidare ner till Garda sjön. Boendet är uppe i Solden på 1860 meters höjd, en typisk liten skidåkar håla som plockad direkt ur Sällskapsresan 2. Det är nästan så man kan se Ole och Stig-Helmer nere i lobbyn.... Hotellet är riktigt fräscht med goa sängar, balkong med utsikt över bergen och jacuzzi i badrummet. Lite bättre än Stig H's annex!
Utsikten från balkongen är inte helt fel.....


Resan hit ner har i stort sett flutit på bra, den enda plumpen var att vi fastnade på autobahn strax norr om Kassel igår i köerna efter en olycka. Det tog över 1,5 timma innan det sakta började att rulla igen. Tråkigt att stå still men man är åndå tacksam att man inte var inblandad i olyckan....
Resultatet av köerna blev att jag hann inte träna igår kväll som jag hade planerat, vi var inte framme vid hotellet i Rothenburg innan halv åtta och då var det bara tid för middag innan sängen. Men idag fick jag till det, och det blev årets tuffaste backpass!
Vägen hit upp delar sig den sista biten, man kan välja att åka på den östra eller den västra kanten av dalen. Båda vägarna är riktigt branta med otaliga svängar upp för berget. Löprundan blev så att jag sprang ner på den östra sidan för att sedan vända upp igen på den västra. Vändpunkten är nere på 1720 meter vid en bro över älven och vägen dit är inte bara nerför, en bit ner i backen vänder vägen plötsligt upp igen på bergskanten, man vänder faktiskt på nästan 1900 meter.
Vägen upp igen blev riktigt tung. Jag försökte att hitta en ba rytm för att orka hela vägen i den tunna luften och lyckades över förväntan. Det gick sakta inledningsvis i den riktigt branta delen men när det sedan planade ut så hade jag fortfarande krafter att öka tempot. Är faktiskt ganska nöjd med 40 minuter på 7 kilometer.



Nu blev jag störd att ett fasligt pinglande nere på vägen. Det visade sig vara en häst skjuts som en lycklig barnfamilj beställt.

1 kommentar: