onsdag 13 oktober 2010

Taktik i Göteborgsterräng?

Jag fick en fråga om vad jag har för taktik i Göteborgsterräng.
Eftersom vi bor nära Göteborg har man ju sprungit många tävlingar i den terrängen men jag har aldrig känt mig riktigt bekväm, kanske mest beroende på att det brukar vara tunglöpt och att jag inte varit stark nog att orka hålla tempo och koncentration.
Som ungdom och junior gjorde jag säkert några bra lopp, men annars är det främst ett lopp i H21 på Landehofs tävling som jag minns bäst. Jag lyckades vinna elitklassen med 3 minuter och sprang den 12,5 km långa banan på under 80 minuter, 78 och något om jag minns rätt.
Om jag hade någon speciell taktik vid det tillfället vet jag inte, men jag antar att det var inte svårare än det brukar vara att göra bra lopp; Gå rätt och spring inte fortare än att man har koll på orienteringen hela tiden! Det är därför min taktik i helgen också, gå rätt. Det är ju det enda jag kan påverka just nu, om jag inte har rätta orken så är det ju lite sent att tänka på det nu....... Om man inte missar brukar det ju vara lättare att hålla tempo också, så det brukar lösa sig av sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar