söndag 3 oktober 2010

Analys

Förnöjde mig med att analysera loppet igår lite närmare.

S-1. Var beredd på att det skulle vara en rejäl backe direkt efter start, tacksam för att det vek direkt höger i stället. Höll bara höjden bort till stenmuren, läste av branten på vägen. Gickut på åsen och där satt den.
1-2. Var bara inställd på att klättra, slarvade därför lite med riktningen och kom ut lite för långt åt höger. Vek ner på stigen, upp till förgreningen och direkt in i skogen. Gled med lite långt på åsen innan jag sprang över platten mot kontrollen.
2-3. Bara att vika höger om höjden, korsa stigen och hålla höjden.
3-4. Såg kontrollen redan då jag korsade stigen men skulle ner i hålet först. Fick vika höger vid branten för att komma upp. Tvekade lite innan jag såg skärmen.
4-5. Brötigt på backen, massor av nedhuggna björkar, mer klättring än löpning. Gick över den gula åsen för att få kontrollen uppifrån.
5-6. Rundade den stora åsen och gick rakt upp för sluttningen. Kontrollen satt öppet och fint.
6-7. Rundade den första höjden, tung stigning, och ut i mossen som inte var så blöt som befarat. Vek svagt vänster för att få höjdpartiet in mot kontrollen.
7-8. Ville undvika det gröna men upptäckte att det var fullt löpbart, valde därför att gå igenom istället för att springa för mycket i mossen. Lite fram och tillbaks men ingen direkt miss.
8-9. Upp på det gula och ner i sänkan. Inga konstigheter.
9-10. Sprang bara ner för sluttningen och såg tornet i mossen. Korsade och vek snett upp i sluttningen, såg höjden tidigt.
10-11. Siktade på det gula och rundade toppen. Sprang rakt på branten och hoppade nästan rakt på skärmen.
11-12. hade lite svårt att få ihop kurvbilden efter att jag passerat sänkan på vänster sida, tog ett kartstopp, fortsatte på höger sida av åsen, korsade mossen och höll höjden bort mot kontrollen.
12-13. Sprang rakt på den stora branten som inte gick att passera, fick ta 50m höger. Var lite försiktig när jag kom ner i sluttningen, spanade efter stenar bland alla branter, såg den till höger om mig. 20 sek miss.
13-14. Höll bara höjden tills branterna tog slut, ner för sluttningen, korsade stigen och började klättra upp mot den lilla stigen, följde den några meter uppför innan jag tog in i skogen, hamnade lite för långt vänster så jag missade åsformationen och blev stående i sänkan framför den stora höjden. läste in mig nästan direkt och då jag vek blicken bakåt höger såg jag kontrollhöjden.
14-15. Lite stressad av missen sprang jag ut snett från kontrollen och hamnade på stigen till vänster vilket gjorde att jag gick ner i en sänka för långt till vänster. Såg stigförgreningen norr om sista innan jag sprang höger och tog kontrollen.
15-Mål. Seg spurt, lite sliten.
31.14 på 3,4 kilometer. Seger med 2.38.

1 kommentar:

  1. Kontroll 4 var lurig annars bra bana.

    När blir nästa tävling?

    Ängårdsbergen Göteborg -Majorna?

    Stark kupering där också.

    SvaraRadera