söndag 17 oktober 2010

Det var det, det!

Då är säsongen officiellt över. Nu kan man ta sikte på nästa och hoppas att man kommer mer förberedd till den än tidigare, det sista som överger en är ju hoppet.
Dagens övning var nästan som förväntat. Kanske inte riktigt så tufft som befarat men nästan. Gjorde ett ganska bra lopp tyckte jag själv men fick inte till det där riktiga flytet, det hakade upp sig här och var. tappade kartan vid två tillfällen, fick se en kontroll vid sidan av som jag var ganska säker på att jag inte hade men var tvungen att springa fram till för att kolla kodsiffran på o.s.v..
Slet på i backarna så mycket jag orkade och var riktigt trött på slutet. Svårt att säga hur mycket jag har lagt, inga stora missar men småstrulet kunde jag gärna varit utan.
Fyra blev jag, slagen med 1.19 av Anders Hellgren, Frölunda, (undrar hur långt från kartan han bor...?) som vann. Nichlas W var tvåa och Mikael Bergstedt 3:a. Alla med anknytning till Göteborg och med lokalkännedom av olika grad, inget jag skäms över att få stryk av med andra ord. Det hade dessutom varit bra om man sprungit GMOK´s tävling för två år sedan, sträckan mellan 2:an och 3:an var en repris, då mellan 1:an och 2:an..... Tyvärr var jag inte med då.

Apropå lokalkännedom. Jag såg att Maths Carlsson var med och sprang i H45 idag. Nu vet jag inte exakt var han har varit och ritat, men hans namn står på kartan som kartritare, någonstans borde väl skamgränsen gå, eller? Men det kanske säger en hel del om området vi sprang i. Om kartritaren inte anser att han har mer kännedom om området än övriga löpare så har övriga löpare varit mycket i terrängen.......

4 kommentarer:

  1. Hej !

    Det var samma sak förra året när gmoks hösttävling gick i skatås.

    Där kände naturligtvis många göteborgare till terrängen väl.

    Men samma sak händer väl ofta.

    Tex IK ymer:s tävling i våras gick i välkänt område för många Boråsare.

    Tex skenes tävling gick i område där markbor kände till området väl.

    Har man tränat mycket i området eller känner väl till det bör man väl avstå från tävlingen?

    Eller är det bara i elitklasser där man skall tänka så?

    Grattis till bra tid och placering trots göteborgarnas fördel på hemmaplan.

    SvaraRadera
  2. Hej !

    Fräknefejden går på Söndag.

    Några mil norr göteborg.

    SvaraRadera
  3. Självklart är jag medveten om att det är vanligt med att löpare har stor lokalkännedom på sena hösttävlingar som går i närområden, det var väl mest en ursäkt att jag fick stryk som jag letade efter...;) Jag står dock helt fast vid att skamgränsen går vid att ha sitt namn som kartritare på kartan. För att visa att jag lever som jag lär så kan jag säga att jag vid två tillfällen de senaste åren har valt bort just Skenes tävling då den har gått för nära där jag bor. Jag tycker alla borde försöka att göra det samma oavsett om det är elitklass eller inte. Vi är många som tar vårt tävlande på lika stort allvar som eliten. Eller hur?

    SvaraRadera
  4. Hej !

    Håller men dej helt.
    Det är inte roligt att vara slagen på förhand pga lokalkännedom.
    Tycker också att man ska avstå att tävla om man känner till området mkt väl.
    Man kan välja en Ö-bana i så fall.

    SvaraRadera