onsdag 1 september 2010

Mora via Norge

Sedan vi lämnade Arvidsjaur i tisdags morse har vi jobbat oss söder ut, först genom Sverige och senare genom Norge. Vi åkte över från Storuman till Tärnaby ner i Norge på vackra kurviga fjällvägar, vädret var lite blandat sol och regn men bergen blir nästan mer dramatiska då dom är inhöljda i lite moln, man får mer känsla för hur höga dom är.


I Tärnaby åt vi en riktigt fin lunch på ett litet ställe som vi chockade med att stövla in 11 personer på en gång.



Färsfyllda paprikor var det som stod till buds som dagens lunch.



Väl i Norge så sjönk tempot rejält. Vägarna och hastighets beränsningarna är ju anorlunda än i Sverige så det som tar en timme att köra hemma tar minst det dubbla i Norge, vilket gjorde att vi inte var framme i Trondheim innan halv åtta på kvällen efter att ha kört över 70 mil under dagen. Efter mat och kort genomgång så somnade jag gott.

Idag har vi så tagit oss vidare tillbaks till Sverige och Mora. Det var en korta körning, bara 45 mil men vi har suttit och sammanställt vad vi tycker om bilarna så det blev lite sent idag också innan vi fick mat. Körningen gick över Röros och Funäsdalen, fantastiskt fina fjäll och inte minst fjällskog att titta på.





Sena kvällar och därför tyvärr ingen träning. Men jobbet går först, i alla fall när man är på resande fot. Imorgon drar vi hemåt igen, skall bli skönt att komma hem till Karolina och barnen igen!

Ja, just det, jag gjorde ett inköp i Sorsele. Om jag inte har en karta känner jag mig helt vilsen, jag behöver veta var jag är och inte minst veta vart jag är på väg. Kalla det gärna kontrollbehov, men att bara åka med utan att ha koll får mig nästan att må fysiskt dåligt, så jag fick köpa en ny karta på en mapp. Kändes betydligt bättre när den låg på passagerarsätet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar