lördag 11 september 2010

Medel DM?

Vad var det vi sprang idag? Var det verkligen medeldistans?
Medeldistans orientering skall domineras av mycket kartläsning, riktningsändringar och tätt mellan kontrollerna. Segrartiden skall vara ca. 25 minuter, vilket i H40 brukar motsvara ungefär 3,5 kilometer.

Idag hade vi 4,3 km och 12 kontroller. Segrartiden var 38 minuter. Om jag hade varit banläggare hade jag inte skämts över att skicka ut H60 på vår bana. På en långdistans.
Banan var för lång och hade inte medeldistans karaktär mer än kortare avsnitt. Synd när det var DM vi slogs om.
Så nu har jag fått gnälla av mig en aning.

Hur var loppet då? Ja, jag var inte nöjd när jag gick i mål, hade inte orkat så som jag vill i den tuffa kuperingen. Jag hade dessutom gjort några konstiga misstag på banan.


Största tidsförlusten gjorde jag mot 7:an. Skulle runda toppen på höjden på vänster sida och sedan följa åsen ner mot mossen och huset, men svängde inte tillbaks tillräckligt utan gled ner på fel ås. Såg dessutom en kontroll vid en brant på en höjd, vilket det finns på åsen till höger så jag var riktigt säker på att jag var rätt. därför tog det ett tag innan jag insåg mitt misstag då jag kom ut på inägorna. Tog nog minst en minut.
Ihop men en liten sväng på 4:an och 11:an kan jag säkert summera 2 minuter.

Döm därför om  min förvåning när jag bara är 2,5 minut efter! Mats Hedman vann följd av Björn Kristiansson, Kenneth Johansson, Bo Hallberg och Anders Carlsson. Inga före som jag skäms över att få stryk av. Med bara små förbättringar hade jag plockat några placeringar uppåt.

Summerat var det en konstig medel tävling med alldeles för lång löptid men ändå ett ganska OK lopp med ett OK resultat.

Imorgon, om bara några timmar, är det återigen dags för stafett på samma TC. Hoppas att dom har varit lite snällare med banläggningen, annars blir det tungt.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar