torsdag 11 mars 2010

Mot norrland


På söndag är det återigen dags att dra norrut för ännu en arbets period uppe i Jokkmokk. Volvo har en vinterprovplats på försvarets flygbas mitt ute i ingenstans strax söder om stan, där vi bedriver vår tillförlitlighets provning vintertid för att testa bilarna i kallt och snöigt klimat.
Tråkigt att lämna familjen i nästan 2 veckor men jag trivs bra i norrland trots att fritidssysselsättningarna är något begränsade. Skidåkningen är dock mycket bra, direkt bakom hotellet börjar ett 5 km långt elljusspår som kompletteras med längre slingor om det är dagsljus. På andra sidan byn, på Getberget, finns ytterligare ett spårsystem med en 6 respektive 10 km lång slinga, att variera med. Spåren sköts av 2 gubbar anställda av kommunen som kör med pistmaskin direkt då spåren börjar bli slitna. Med andra ord är förutsättningarna perfekta!
Väderprognosen för den kommande veckan ser också lovande ut, -5 grader och ingen nederbörd. Kan inte bli mycket bättre!
Jag flyger upp till Luleå på söndag förmiddag så ett skidpass i dagsljus skall jag hinna med redan samma dag. Planen är sedan att jag och chefen skall köra två av våra bilar hem till Göteborg i slutet av w12. Övernattning är bokad i Östersund, och då skall jag se om det inte kan bli en stund över att prova samma träningspår som Anders Södergren och Helena Johnsson använder uppe vid skidstadion.
Träna har jag tänkt att göra imorgon. OL-ringen har träning idag, orientering på gatorna i Skene, och jag har lovat Bertil att plocka in kontrollmarkeringarna imorgon eftermiddag. Det får bli det sista passet innan jag åker norrut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar