fredag 5 mars 2010

Fredagspass med lite vårkänsla


Fredagar är inga idealiska dagar att träna på. Veckan sitter i kroppen och det är lätt att somna i soffan framför TV'n.
Men idag var det helt OK. Jag kände mig laddad och var helt inställd på att genomföra ett bra pass, vilket jag också gjorde. Det blev den runda neråt Berghem och upp mot Haby som jag har sprungit några gånger tidigare denna vinter. Jag modifierade dock något, istället för att springa in över gärdet vid RC-fältet och springa längst järnvägen, fortsatte jag gamla 41'an ända ner till Berghem. Vägen över gärdet hade blivit riktigt svårsprungen i skaren som varken bär eller brister.
Jag lyckades hålla ett jämnt och bra tempo hela passet, jag hade 1:05 på 12,8 km. Ingen supertid men med tanke på den tuffa stigningen mellan Berghem och Haby, 2,5 km uppför, så är det helt OK. När man slitit sig upp för backen får man dessutom en belöning i form av den fina utsikten över Viskadalen med inte mindre än 4 kyrktorn innom synhåll (om det nu är ett mått på hur vackert det är) nämligen Berghems, Skene, Kinna och Fritsla.
Lite vårkänsla smög sig också på. Det var strålande solsken i början av passet, 0 grader på termometern men betydligt varmare där solen kommit åt och torra vägbanor. Nu börjar det närma sig årsdebut på racern......

1 kommentar:

  1. Tjena Martin!

    Roligt att läsa din blogg. Vad kör du för gps-program till klockan??

    Mvh
    Daniel S

    SvaraRadera