söndag 15 april 2012

Tuff tävling

De första tävlingarna här på våren har varit riktigt tuffa tillställningar med rejält kuperade terränger och idag var inget undantag. Silva League hade kommit till stan med långdistans igår, som jag hoppade över, och så min speciallitet medeldistans idag. Efter en minst sagt kylig inledning på våren så var det faktiskt riktigt behagligt idag när solen väl kom fram, kortärmad underställ och OL-blus räkte gott.
Om vi börjar med själva loppet så är jag nöjd. Med tanke på den tuffa kuperingen så krigade jag på helt OK och jag missade inget speciellt. Ut från 2:an slarvade jag med riktningen lite ner till stigen och jag klättrade lite onödigt mycket på väg till 13:e, men annars var det fläckfritt. Vet inte var OL-flytet kommer ifrån, jag har ju inte tränat speciellt mycket OL teknik i vår.
I skogen var det helt OK men tyvärr levde inte resten av arrangemanget upp till de ganska höga förväntningarna. Har man förhöjd startavgift (110 kr) så får man finna sig i att man ställer lite högre krav. Vägen till start skulle vara 2 km men var säkert minst 500m längre än så, dessutom riktigt skitigt och backigt vilket fick många att komma försent till start. Under den tid jag stog i startfållan kom det två stycken och sprang rakt igenom.
När jag gick i mål så hade strömmen gått vilket slagit ut hela resultat systemet. Kön till utstämplingen växte snabbt och när man efter lång väntan äntligen kom fram så funkade inte sträcktids utskrifterna.
Duschen var inte tillräckligt dimensionerad. Kön till herr duschen sträckte sig till och med nästan ut genom skynket. Damerna råkade ändå värre ut, en hel hög fick stå utanför skynket och byta om.
Vad var det man fick för 25% extra startavgift? Kartan var vanlig laserutskrift och vad jag kunde märka var det inget särskilt för oss vanliga dödliga som inte sprang elitklass. Missförstå mig rätt, jag har inget emot att betala 20 kr extra men då vill jag också ha något för dom. Det skall inte vara så att man slentrianmässigt höjer avgiften bara för att det är ett stort arrangemang och stoppar extra pengarna i egen ficka utan att ge något tillbaks.
Hur tävlingen gick? Jag blev 5:a nästan 4 minuter efter Fredrik Sundström som tydligen hade mindre ont av backarna än jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar