söndag 22 april 2012

Dålig på att missa

Jag är dålig på att missa. Speciellt stora missar, eller rättare sagt små missar kan lätt bli katastrofalt stora på grund av att jag gör fel.
Idag var ett mönster exempel på detta.
Först vill jag säga att det var en jättefin tävling. Bra terräng, bra banor och bra karta. Enda plumpen rent arrangörsmässigt var som vanligt duschen. Vem tror att det räcker med 50m3 för alla herrar på tävlingen? Vi stod som packade sillar. Men i skogen var det bra och det är huvudsaken.
Däremot var min egen insats långt ifrån bra. Min största oro inför start var att jag inte skulle orka, att jag skulle ta i för mycket från början och tröttna innan jag hade målvittring. När det händer har jag som bekant lite för lätt att lämna in handduken vilket jag inte ville skulle ske idag. Men mina farhågor kom på skam, det var det orienteringstekniska som satte käppar i hjulet. I början flöt det på bra. De första korta sträckorna satt perfekt och den första långsträckan likaså. Vid  5:an ligger jag totalt 4:a.
In mot 6:an så gör jag ett parallellfel, istället för att få tag i den sista stora höjden glider jag med för länge i sänkan vilket resulterar i att jag letar efter skärmen på fel åsrygg. Och det är här jag gör fel.
Istället för att inse att jag inte hittar skärmen direkt och fortsätta framåt ner på stigen så ger jag mig den på att läsa in mig för länge. Orutinerat.
Missen på 7:an är sedan en ren följd miss. Har lite för bråttom ut från kontrollen och orkar inte klättra upp tillräckligt åt vänster utan letar efter kontrollen för långt ner. Samma fel här, ser stigen men tar mig inte tid att gå ner och läsa in mig ordentligt.
Nästan 5 minuter på 6:an och över 6,5 på 7:an blev facit. Att jag inte var 100% taggad resten av banan kan ni kanske gissa.
Men en sån här dag får man ändå försöka att se ljuspunkterna. Jag sprang runt en nästan 8 kilometer lång bana på tävling. Jag gav inte upp trots att jag antagligen (förhoppningsvis) gjort årets två största missar.
Resultat kan ni hitta här. Främst skall ni titta på fram till kontroll 5... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar