måndag 14 maj 2012

Nästan som planerat

Planen var att träna två gånger i helgen. Check!
Planen var att träna två gånger med karta. Nästan check!
Efter att ha rotat runt en stund i karthögen i lördags så tröttnade jag, jag hittade inget som inspirerade mig och som låg på bekvämlighets avstånd, så det fick bli en vanlig runda uppe vid sjön. Inte särskilt inspirerande men det lättades upp lite av att jag fick prova lite nya prylar!
En jobbarkompis kom häromdagen och fråga mig om jag visste något om GPS klockor. Han hade köpt en Garmin i USA vid en resa för ett tag sedan men var besviken, den krånglade med satelitmottagningen och nu hade han tröttnat. När vi pratat en stund frågade han plötsligt om jag inyte ville ha den? När jag frågade om priset svävade han på svaret och sa att jag kunde väl ta den och se om den funkade, resten kunde vi bli överrens om sedan. Så nu har jag en ny klocka vilket passade mig aldeles utmärkt, min gamla 305:a tar in vatten när det regnar så livslängden på den är osäker.
Det är en 310XT och jag hade den som sagt i lördags. Den är mindre än min gamla och därmed inte så klumpig. Bandet är också mer påkostat och sitter som en smäck.
Ytterligare ny utrustning var ett par nya skor. Mina gamla VJ har oroväckande många hål och spruckna sömmar så dom vågar jag inte ha mera, åtminstone inte på tävling, så nya var ett måste. Kände att det skulle vara kul att prova något nytt så jag slog till på ett par INOV8 Oroc 340.

Jag har provat INOV8 förrut men alltid tyckt att dom varit för ranliga för min smak, lätta men utan vridtyvhet. 340 modellen var därför en positiv överraskning då dom både är lätta och styva. Sitter dessutom skönt på foten så det kan bli bra det här.

På söndagen fick jag tillslut till ett kartpass, och vilket kartpass sedan. Jag har på villovägar kommit över Löftans SM karta från några år tillbaks och har länge tänkt att åka dit. I går blev det äntligen av. Trots att det bara är 3 mil hemifrån så är det som att komma till en annat landskap (vilket det ju är när jag tänker efter, det är ju i Halland), men ni fattar vad jag menar. När man kommer upp på höjderna med berghällarna så är det helt fantastiskt vackert. I gårdagens solsken var det en ren njutning att i lugnt tempo ägna sig åt intensiv kartläsning. Gör sköj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar