söndag 6 maj 2012

Äntligen slut

Vårsäsongen har varit kort och idag tog den redan slut. Äntligen är jag nära att säga, för det här har varit riktigt dåligt. Visst har jag gjort något enstaka lopp som jag nästan är nöjd med, IK Dran och Sävedalen var nära OK, men resten har vart långt från mina mål och förväntningar. Kanske har mina förväntningar sprungit iväg fortare än vad min kapacitet gjort?
Dagens lopp var egentligen bara ett kvitto på att jag inte har fått ihop det på hela våren. Det är ingen harmoni i orienteringen mellan orken och tekniken. Jag tappade lite träningsveckor i slutet av vintern pga sjukdom och jobb och sedan har det känts som om jag legat efter och fått jaga. Vad jag skulle gjort var antagligen och bara tränat på när jag väl kom igång igen men så kom säsongen i vägen och man är såpass barnslig att man vill göra så bra som möjligt ifrån sig så man tappar i intensitet på träningarna medvetet eller omedvetet. Det låter löjligt nu när jag skriver det, på den låga nivån jag är, men så vrickat funkar det i huvudet på mig. Ni får kalla det hybris eller en rest av svunna tider men jag väljer att se det som att jag tycker att orientering är det roligaste som finns och att jag vill göra det bästa när jag väl står på startlinjen.
Men idag var jag som sagt inte på topp. Jag hade bestämt mig för att, efter vårens många missar, göra ett rent lopp hur långsamt det än skulle behöva gå, men den taktiken föll ihop som ett korthus ganska omgående.
ut från 3:an sprang jag bara utan att hålla ordning på riktningen, åt helt fel håll. Fick ett ofrivilligt vägvägval som kanske inte var fel, vad vet jag?
Upp mot 5:an hade jag inte heller ordning på ingången utan låg för långt till höger. Bara slarv.
Men det var bara början. Men innan jag går in på det så en liten fundering. Min självbild är att jag är bra på korta sträckor och många kontroller. Tittar jag på sträcktiderna så ligger jag 3:a vid 7:an men då sträckorna blir lite längre så går jag upp i ledning.... Jag är en snabb orienterare men långsam löpare. Eller?
I ledning i några kontroller men ner som en pannkaka vid 11:an. Tycker att jag har bra koll när jag går upp i sänkan efter mossen men viker inte av till vänster tillräckligt och gör sedan ett klassiskt parallellfel. Ligger en gul höjd för långt till höger hela tiden och läser in mig på samma ställe varje gång jag går upp på höjden men det är fel höjd! Enl. Winsplit missar jag 4.50 men min GPS visar på närmare 6 minuter.........
Avslutar faktiskt sedan riktigt skapligt och vinner flera sträckor men vad hjälper det? Dagen är förstörd med musik.
Resultat kan hittas HÄR.
Tidigt i våras sa jag till Fredrik Ask att dagen då han slår mig kommer närmare med stormsteg och idag kom den. Om dagen hade något positivt med sig så hoppas jag att det kan vara att Fredrik känner sig lite stolt att han äntligen är ikapp och förbi.
Men tro inte Fredrik att jag inte kommer att göra allt för att det skall dröja länge innan du får uppleva det igen!

1 kommentar:

  1. En eloge till dig Martin som håller humöret på topp trots ett så ruttet lopp! Jag var inte alls nöjd med min orientering, därför kan jag förstå hur du hade det… och ärligt talat så gläder en slumpseger över Dig inte speciellt mycket. Det är roligare att jämföra tider med Dig när du gått bra och jag ändå lyckats hamna strax bakom på någon sträcka! Jag är övertygad om att det kommer att ta ett tag innan söndagens resultat upprepas, men det gör inget. Jag är tillräckligt nöjd med känslan av att sakta lära mig mer om orienteringstekniken och minimera tillfällena då jag inte har koll!
    Sen tycker jag att det är vågat av dig att göra ett uppehåll! Jag kommer att hinna få mycket mer rutin tills vi möts igen;)
    Ha det gott!
    Fredrik

    SvaraRadera