lördag 25 december 2010

Juaftons distans

Då var en av årets mest intensiva dagar förbi och vi hann nog med allt som skulles.
Jag började dagen med ett oväntat tufft träningspass. Planen var att springa hemifrån ner mot Berghem, upp till Haby och hem igen, en runda jag har sprungit flera gånger förut, 13 kilometer med en lång och seg stigning mitt på. Det som som blev tufft var vädret, det var 13 grader kallt när jag gav mig iväg och blåste lätt i träden. Ner mot Berghem var det ingen fara, jag njöt i det vackra vintervädret utan det var när jag vände upp mot Haby som vinden slog till mig i ansiktet och de 13 graderna blev betydligt kallare. Jag hade min buff på mig och den for upp och ner över ansiktet. Antingen frös jag om kinderna eller så var det svårt att andas, det kändes som att ha ett tätt filter framför munnen och andningen blev dubbelt ansträngd. Jag kan tala om att det är långt mellan Berghem och Haby i motvind, uppför och andnöd.....
När jag svängde ner mot Skene blev det lite bättre men det var riktigt gott att komma in i värmen igen och värma upp de utsatta hudbitarna i ansiktet.


Efter träningen blev det mest mat hela tiden med korta avbrott för julklapps utdelningar i olika omgångar. Det visade sig att de flesta hade varit snällare än jag under året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar